کد خبر: ۳۳۸۰۵
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

اخراج کارمندان و خدمات پولی برای فرار از چالش‌ اقتصادی | رکودی که دامن کارکنان و کاربران را گرفت

با تداوم رکود اقتصادی در آمریکا، شرکت‌های بزرگ فناوری همچنان با چالش‌های اقتصادی جدی مواجه هستند و بسیاری از آنها به کاهش کارکنان و کسب درآمد از خدمات خود روی آورده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»، شرکت‌های فناوری با نوآوری‌ها در نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات، به نیروی محرکه‌ای در اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند؛ که شیوه زندگی و کار مردم را متحول کرده است. با این حال، حتی این غول‌های صنعت نیز از چالش‌های اقتصادی در امان نیستند و از آنجایی که شرکت‌ها به دنبال حفظ رقابت و سازگاری با شرایط متغیر بازار هستند، به طور فزاینده‌ای به کاهش کارکنان و کسب درآمد از خدمات خود روی می‌آورند. این استراتژی‌ها می‌توانند هم برای شرکت‌ها و هم برای ذینفعان آن‌ها از جمله کارمندان، مشتریان و سرمایه‌گذاران دشوار و مخرب باشند.

راهکارهای اخراج و پولی کردن خدمات برای فرار از بحران اقتصادی

در بحبوحه رکود اقتصادی آمریکا، شرکت‌های فناوری دست به اخراج های گسترده ای زده اند در این میان گوگل اعلام کرد که قصد دارد 12هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند؛ در حالی که مایکروسافت از کاهش 10هزار نفری کارمندانش خبر داد. آمازون همچنین دور جدیدی از اخراج را آغاز کرده که انتظار می‌رود بیش از 18هزار کارمند را حذف کند و با این کار رکورد بیشترین اخراج را در تاریخ 28 ساله فعالیت خود بشکند. این اخراج ها به دلیل ترس از رکود و تورم در سال جدید میلادی رخ داد. شرکت متا هم که قبلا دست به اخراج 13 درصد از نیروهای کار خود زده بود خبر از اخراج گسترده تری می دهد.

زمانی که شرکت‌های فناوری با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند، ممکن است به دنبال کسب درآمد از برخی خدمات خود برای ایجاد درآمد اضافی باشند. این می‌تواند شامل معرفی ویژگی‌های جدید پولی یا مدل‌های اشتراک، یا افزایش تبلیغات یا سایر جریان‌های درآمد باشد. این روزها شرکت های شناخته شده ای چون اپل و متا علاوه بر اخراج کارکنان دست به پولی کردن برخی سرویس های خود زده اند.

پس از اینکه توییتر علامت تأیید آبی را به عنوان یک گزینه قابل خرید عرضه کرد و منجر به آشفتگی برای عده ای در این پلتفرم شد خبرها حاکی از آن است که متا نیز اجرا کردن همین موضوع را در نظر گرفته اس و کاربران برای داشتن تیک آبی در اینستاگرام و فیسبوک، باید پول بپردازند. از طرف دیگر شرکت اپل نیز اقداماتی را برای جلوگیری از نصب رایگان نسخه بتای توسعه دهندگان iOS 17 توسط کاربران آیفون انجام می‌دهد. از آنجایی که شرکت‌های فناوری همچنان با چالش‌های اقتصادی و افزایش رقابت مواجه هستند، باید راه‌های جدیدی برای درآمدزایی بیابند و با مشتریان خود در ارتباط بمانند که یکی از آن ها پولی کردن چنین سرویس هایی است.

کاهش پرسنل، که معمولاً به عنوان اخراج یا تعدیل نامیده می‌شود، برای بسیاری از شرکت‌ها، از جمله آن‌هایی که در صنعت فناوری هستند، واقعیتی ناگوار است. رکود اقتصادی، کاهش درآمد، یا افزایش رقابت، همگی می توانند منجر به مشکلات مالی شوند که شرکت ها را ناچار به کاهش کارکنان و کسب درآمد از طریق کاربران می کنند.

مضرات اخراج کارکنان

در حالی که کاهش کارکنان می تواند گامی ضروری برای رقابتی ماندن و پایداری مالی شرکت ها باشد، اما تأثیر قابل توجهی بر کارمندان دارد. روند اخراج کارمندان می تواند از نظر ذهنی برای افراد، آزاردهنده باشد و منجر به از دست دادن روحیه و اعتماد در شرکت شود. علاوه بر این، اخراج می تواند منجر به از دست رفتن دانش و تجربه ارزشمند سازمانی شود که در درازمدت بر عملکرد شرکت تأثیر منفی می گذارد.

اخراج‌ها بر کارمندان باقی‌مانده نیز تاثیر می گذارند و به آن ها احساس ناامنی شغلی می دهد یا اینکه کارکنان در نتیجه کاهش با افزایش حجم کاری رو به رو می شوند. این می تواند منجر به کاهش روحیه، بهره وری و نوآوری در شرکت شود و هر گونه چالش مالی موجود را تشدید کند.

جفری فافر، استاد دانشکده بازرگانی استنفورد اعلام کرد که تحقیقات نشان داده اخراج می تواند احتمال خودکشی را دو برابر یا بیشتر افزایش دهد. وی معتقد است که اینکار در جهت بهبود عملکرد شرکت ها نیست و اخراج‌ نرخ بیمه بیکاری را افزایش داده و روحیه و بهره‌وری در محل کار را کاهش می‌دهد؛ زیرا کارکنان باقی مانده در این فکر هستند که «آیا ممکن است من هم اخراج شوم؟»

در نتیجه، کاهش کارکنان و کسب درآمد از خدمات، تصمیمات پیچیده ای هستند که شرکت های فناوری باید برای انطباق با شرایط متغیر بازار و حفظ پایداری مالی اتخاذ کنند. شرکت ها با اتخاذ تصمیماتی که در مورد آن ها بحث شد از کاربران و مشتریان خود دور می شوند زیرا در برخی موارد، کسب درآمد از خدماتی که قبلا رایگان یا کم هزینه بودند، می تواند منجر به واکنش منفی و از دست دادن اعتماد شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
وبگردی